Stikkord

, , , , , , , , , ,

Hei!

Jeg synes det er helt utrolig at en sommer har kommet og gått, at vi er i slutten av september og at vinteren snart er her. Jeg har aldri opplevd å ha så lite tid som jeg har nå, og samtidig som det kan være så uendelig slitsomt avogtil, er det godt også. Dagene er travle, men de er fylt av gode ting. Veslefrøkna startet på skolen i august. I sommer takket jeg ja til fast stilling ved en Handarbeidsbutikk. Mannen er travel med å være journalist og spre nyheter og budskap til fjern og nær. Man skal være fornøyd med sånt, ikke sant?🙂

Men det som er bakdelen med den berømmelige tidsklemma, er jo at fritidssysler som blogging faller litt bakpå. Det kan nok jeg trygt si som laget min siste bloggpost i mai. Mai altså! Huffameg! Uansett, jeg gir meg ikke og om ikke annet, har jeg ørtentuuusen planer om forskjellige ting som jeg har lyst til å blogge om. Vel vel. Tiden vil vise. Jeg har vært stor med ord før jeg😉

Eplekake ja. Omtrent det beste som finnes. I kombinasjon med vaniljekrem; enda bedre! Vaniljekrem inni kaka? HALLELUJA!

Oppskriften er hentet fra Det Søte Liv og jeg har fått bakt mange av denne. Den er faktisk så god og velsmakende, at jeg har fått både en og to forespørsler om å bake den til godt lag med gode venner og faktisk en bestilling til en konfirmasjon. Det må jo bare bety en ting – denne kaken er innertier!

Ingredienser:

100 g smør
4 egg
3 dl sukker
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
revet skall av 1 sitron
2 dl matfløte

Fyll:
5 dl ferdigkjøpt vaniljekrem (Piano)

Pynt:
5 store epler
1 dl sukker
1 ss kanel

Fremgangsmåte:

Smelt og avkjøl smøret. Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør inn smøret. Sikt sammen hvetemel og bakepulver og vend inn i deigen. Rør i revet sitronskall og matfløte til slutt.

Fordel deigen jevnt utover i en liten, bakepapirkledd langpanne (ca 20×30 cm). Legg vaniljekremen over deigen i klatter ved hjelp av en spiseskje og glatt til på overflaten.( Det kan være en idè å piske vaniljekremen litt, slik at den blir lettere å glatte utover!) Skrell eplene og vend dem i en blanding av sukker og kanel. Legg epleskivene i pent mønster oppå vaniljekremen. Dryss resten av sukker- og kanelblandingen over kaken til slutt.

Stek kaken på rist midt i ovnen ved 175°C i 40-50 min (sjekk med en kakenål at kaken er helt gjennomstekt i midten). Avkjøl kaken helt i formen. Løft kaken ut av formen ved å ta tak i bakepapiret. Del kaken opp i passe store serveringsstykker.

Kaken egner seg helt supert til frysing!

Håper det smaker🙂

Sandra