Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Søndager har en tendens til å være lange, er dere ikke enig? Det er akkurat som om Søndager har noen timer ekstra å fylle med noe. Men hva?

Dagene her i huset starter tidlig. Og de er fartsfylte, alltid. De er også fylt av voldsomme mengder av informasjon, som oftest gitt av husets 5 åring. Noen som kjenner seg igjen? Så hva gjør man da, når dagen nå en gang er Søndag, mannen i huset har blitt syk med den berømmelige manneinfluensaen og 5 åringen har flere lopper i blodet enn et helt loppesirkus tilsammen – jo. Man finner på ting som krever litt innsats. Men tro meg ; det er ikke hver Søndag at det skjer. Uansett – idag fant jeg ut at jeg skulle teste ut om vi kunne lage noe av de flerfoldige tomme dorullhylsene jeg har spart på. Jeg søkte gjennom både Pinterest og Craftgawker og fant dette bedårende DIY (do it yourself) prosjektet som krevde akkurat passe nok til at jeg og Frøken S kunne samarbeide.

Finley and Oliver : DIY Mini Crowns

Dette trenger du:

  • Tomme dorullhylser
  • Stoff i ønsket kvalitet og farge ( her kan du nesten bruke hvasomhelst!)
  • Knapper, perler og annen pynt
  • Glitter
  • Washi tape
  • Saks
  • Nål og tråd
  • Strikk
  • Stiftemaskin
  • Lim

Start med å finne frem en doryllhylse. Mål opp lengden på en bit stoff slik at du kan klippe den til i passe størrelse. Ha lim på stoffbiten og rull den rundt dorullhylsa slik at den blir kledd med stoff.

Så, når limet har fått tørke, klipper du topper til krona. Vi lagde noen merker, men endte opp med å klippe utfor likevel, så de kan like gjerne gjøres på frihånd. Dette skal på langt nær være perfekt, de skal være sjarmerende.

Så er det rett og slett bare å pynte krona. Vi valgte å ha washi tape rundt kantene på den, i gull. Vi sydde i en fin perle og valgte å lage en sløyfe nederst også. Helt til slutt sydde jeg i helt tynn strikk og stiftet over med stiftemaskin for å være sikker på at den skulle holde seg på plass. Frøken S er fornøyd, Mamsen er fornøyd og Herr Bamse som hun «giftet» seg med litt senere virket også veldig fornøyd med den nylagede krona som han fikk låne til bryllupet.

Etter dette bestemte Frøken S at hun skulle lage kunstverk på egen hånd og jeg må si jeg synes kunstverket ble både morsomt og søtt🙂

Å jammen fikk jeg ikke lært frøkna å strikke på fingrene også😉

Garnet vi brukte heter Ara og er fra Dale Garn. Garnet er et slubbgarn, som betyr at det er ujevnt spunnet med tykke og tynne parti om hverandre. Dette gir en spennende struktur og er helt ypperlig til små prosjekter som dette🙂

Vil du lære deg å strikke på fingrene? Enkel og flott tutorial her på Engelsk:

Finger Knitting – Little Bird School of Stitchcraft

Jeg synes jammen vi fikk Søndagen til å gå jeg, og med tanke på at vi også bakte brownies og 2 brød til kveldsmaten, sier jeg meg fornøyd!

Håper dere har hatt en flott helg og ikke minst – en god og innholdsrik Søndag😉

Klem,

Sandra