Stikkord

, , , , , ,

Hei alle sammen.

Jeg veit at jeg lovte oppskrift på disse her for over en uke siden, men plutselig var det duket for tur til England og jeg rakk ikke å få innlegget ferdig før vi skulle dra. Jeg håper og tror at det er en gyldig unnskyldning😉

Et stemningsbilde fra Liverpool er vel på sin plass antakelig?

Disse vaniljeknutene er kjempegode. Aller best når de er helt ferske – så klart. Skorpen er sprø, valmuefrø i deigen gir ekstra «tygg» når de er ferdig stekt og i det hele tatt – nydelige!

Vaniljeknuter med valmuefrø

Deig
1 kg hvetemel
2 dl sukker
1 ts kardemomme
200 g smør eller margarin
1 egg
4 dl melk
50 g (1 pk) gjær – rød pakke
1 pisket egg for pensling

4 ss valmuefrø
4 dl vaniljekrem

Deig
1 kg hvetemel
2 dl sukker
1 ts kardemomme
200 g smør eller margarin
1 egg
4 dl melk
50 g (1 pk) gjær – rød pakke
1 pisket egg for pensling

4 ss valmuefrø
4 dl vaniljekrem

Slik gjør du
Ha alt det tørre i en bakebolle, også tørrgjær hvis du velger å bruke det. Smelt smør, tilsett melken og la dette bli ca 37 °C før du rører ut gjæren. Pisk egget lett og tilsett. Elt deigen 5 min i kjøkkenmaskin. La den heve under plast/klede i 30 min.
Del deigen i to og kjevle ut begge emnene til firkanter, ca 1 cm tykke. Smør vaniljekrem på halve delen og brett resten av deigen over. Gjør likt på begge deigfirkanetene. Skjæres nå i strimler, du får ca 20 stk. av hver leiv. Bruk et pizzahjul. Lag knuter ved å tvinne deigen rundt fingrene og dytt og den siste deigbiten i midten. Settes på smurt stekebrett og etterheves på et lunt sted i 30-40 min. Pensle med egg og stekes ved 225 °C i ca 12 -15 min på midterste rille. Avkjøles på rist.

Anbefales på det sterkeste! Alle medlemmer av familien godkjente baksten😉

Klem, Sandra.