Stikkord

, , , ,

Jeg er ikke SÅ veldig glad i sjokoladekake faktisk, men bor sammen med 2 som absolutt digger det. Så det hender seg at jeg baker en og annen sjokoladekake – for å glede disse to kakemonsene. Nå skal jeg innrømme, at denne kaken her er en av de bedre jeg har smakt. Til å være en «ikke-sjokoladekake-person» kan det jo si så mangt. Men uansett. Den er lettbakt, du har mest sannsynlig alt du trenger allerede og den smaker fortreffelig. Vil du ha oppskriften sier du? Det skal du jammen få🙂

Sjokoladekake

Du trenger:

1 egg
3 dl sukker
1 boks lettrømme
ca. 1 dl melk
100 gram smør
3 ss kakao
1 ss kanel
1 ts natron
1/2 ts bakepulver
6 dl hvetemel

Pisk sammen egg, sukker, rømme og melk med stålvisp. Smelt smør og sikt sammen det tørre og bland i til du får en jevn deig. Den skal være litt luftig. Hell deigen i en rund kakeform (26 cm i diameter), med bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist nederst i ovnen ved 190 grader celsius i 45 minutt. Avkjøl kaken i formen.

Lag din favorittglasur eller gjør som meg – kjøp en ferdigblanding fra TORO og smør på toppen når kaken er nesten helt avkjølt. Strø over med pynt etter ønske – jeg brukte kokos.

Server med et iskaldt glass melk eller en god kopp kaffe – eller begge.

Nam nam🙂

God helg til alle sammen! Denne lørdagen velsignet oss med fersk snø på fjelltoppene.

Klem,

Sandra