Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , ,

Jeg fant ikke en tittel som ble bra nok oversatt, så da beholdt jeg tittelen på Engelsk. Jeg fant denne blogposten, med oppskrift på dette brødet. Det så fantastisk ut, og det så ut som det skulle smake fantastisk. Noe det også gjorde. Saftig. Søtt. Og ekstremt godt. Det var litt grisete å lage, men absolutt verdt det. Så her kommer en oversatt versjon av oppskriften og noen bilder.

I couldn’t find a title that translated well, so I kept the title in English. I found this blogpost with recipe  for this bread. It looked fantastic, and it looked like it was going to taste fantastic too, which it did.  Moist. Sweet. And extremely good. It was quite the mess to make, but absolutely worth it. Recipe in English found here.

I en stor bolle, miks sammen 2 kopper mel, sukker, gjær og salt. Sett til side.

Visp sammen egg og sett til side.

I en liten kjele, smelt sammen smør og melk, ha det på plata så lenge at smøret akkurat får smelta. Ta av kjelen og ha vann og vaniljeessens i. La blandingen stå i ett minutt eller to, til temperaturen er ca. 40-45 grader celcius.

Hell melk og smør-blandingen i de tørre ingrediensene og miks de sammen med en slikkepott. Her er det rå muskelkraft som gjelder. Ha i eggene og miks til eggene er helt blandet inn i røra. Eggene vil kjennes «suppete» og det kan virke som de aldri skal blande seg med resten. Fortsett å røre. Det kommer til å skje. Ha i resten av melet og rør med slikkepotten i ca. 2 minutter. Blandingen vil være klissete. Det skal den være.

Ha deigen i en stor, smurt bolle. Dekk til med plastfolie og et kjøkkenhåndkle. Sett på en lun plass og la den heve til dobbel størrelse, ca. 1 time.

Mens deigen heves, miks sammen sukker, kanel og muskatnøtt. Sett til side. Smelt 55 gram usaltet smør til det brunes. Sett til side. Smør og strø en brødform med mel. Sett denne også til side. Nå er det bare å vente til deigen har fått hygget seg og blitt stor og fin.

Hell deigen ut av bollen og kna inn ca. 2 ss med mel. Dekk til med kjøkkenhåndkle og la den hvile i 5 minutter. Strø mel på benken og kjevle ut en leiv som er ca. 30×50 cm. Bruk en pensel til å stryke utover smøret. Strø over krydderier. Det er enormt masse sukker, men det trengs. Alt sammen. Nam Nam.

Del deigen i like store biter, 6 lange remser. De skal være ca. 5 cm i bredde.

Her ble jeg så opptatt med de neste stegene i oppskrifta, at jeg glemte å ta bilder. Det var dumt av meg. Men heldigvis har damen på den andre bloggen bilder. Så dere får se det likevel. Jeg liker internett. Når du har kuttet 6 omtrent like store remser, plasserer du disse oppå hverandre. Her kommer vi til klissete del av oppskriften – take 2. Det kommer til å være sukker overalt. Pass deg for små, hjelpsomme barnehender om du har sånne i hus. De kan plutselig være overivrig på å hjelpe til. Vi snakker tross alt om sukker i små topper på kjøkkenbenken. Når du har fått plassert alle remsene oppå hverandre, deler du opp i biter igjen. Slik som dette. Del bitene slik at de har omtrent samme bredde som brødforma di har. Lurt.

Nå kan du frem brødforma. Den er klar til å ta imot nå. Legg bitene lagvis i forma. Det ser kult ut, gjør det ikke?

Plasser forma på en rist midt i ovnen. Jeg vil få anbefale å ha et bakepapir på rista, for når denne herligheten begynner å heve, vil det renne både smør, sukker og krydder. Hvordan jeg veit dette? Jeg la ikke bakepapir på rista. Så mitt brød, ble både stekt og røkt. Ovnen skal stå på 180 grader celsius. Den skal få kose seg i ovnen i ca.30-35 minutter, og det skal få stekes godt. Toppen skal være mørk. Når det har fått stekt ferdig, skal det hvile i 20-30 minutter i forma. Om du har trøbbel med å få det ut av forma, kan du bruke en kniv til å skjære langs kantene. Smaker nydelig med kaffe eller te. Nammis.

Leit fram mel og alt det andre. Dere har sikkert alt dere trenger allerde. Bak kake mine venner, bak kake.

Sandra