Forsøk 1 er riktig. Jeg tenkte at dette her kom til å bli grei skuring, enkelt som bare det.

Men det var 2 ting som jobbet mot meg.

  1. Jeg eier ingen food-prosessor.
  2. Jeg har en helt blåst steikovn,som steker på «fresende het» om man kommer over 225 grader C.

Passer man ikke på, blir det svidd…fort!

Det som skulle se ut som delikate, små ostekaker, sånne som du får vann i munnen av,

ligna mer på fiskekaker i muffinsformer..ehem.

OK. Slik skulle de sett ut:

Bilde hentet fra Gingerbread Bagels

Slik så mine ut, etter en tur i terror-ovnen:

Men. De smakte godt. Hvertfall etter en runde med kniv og avskjærte, brente topper. Men jeg har på feelingen at de kan bli bedre. Så det kommer et forsøk 2. Helt klart. Jeg skal få disse til. Jeg skal investere i en food-prosessor. For uansett hvor god jeg er med kniv, jeg kommer aldri til å få oreos til å bli pulverform med en sløv brødkniv.

Oppskriften fant jeg her: Twix Cheesecakes

Her er oversatt versjon. En amerikansk cup vil tilsvare ca 1.5 dl. Så veit dere det.

Kjør en halv pakke ( ca. 7 stk.) oreos i food-prosessor ( eller hakk med kniv som jeg gjorde.) Tillsett 1 ss sukker og ca.50 gram smør.

Ha muffinsformer på en bakeplate, eller ha de i et brett ment for muffins. Denne oppskriften rekker til ca.12stk. Ha en 1 ss med kjeksblanding i hver form. Press det så flatt du får det og sett dem kjølig mens du lager det andre.

I en bolle, mix ca.425 gram kremost naturell (5pk a 125 gram) til det er mykt og glatt. Ha i ca. 1 dl sukker. Mix det hele på medium hastighet.

Ha i 1/2 tsk vanilje essens. Mix litt til. Pisk 2 store egg lett sammen og ha i osteblandingen. Mix enda litt. Ha så i ca. 1 dl rømme (jeg brukte lettrømme, men det velger du selv!) og bland alt sammen godt. Sett blandingen til side, mens du hakker opp Twix-sjokolade.

Jeg brukte 2 dobbeltpakker med Twix. Altså 4 stk. Vend bitene forsiktig inn i røra. Nam-nam🙂

Ta frem brettet med muffinsformer igjen. Ha litt røre i hver form.

Stek kakene i ovn på 275 grader celcius i ca. 30 minutter. Det var her jeg gjorde meg bort. Det ble for varmt, så 30 minutter var altfor lenge. OBS OBS! Etter at de er ferdige, må de avkjøles i forma og så…må de faktisk stå over natten i kjøleskap. Kjedelig,  ikke sant? Men verdt å vente på!

Kjeksblanding:

1/2 pakke Oreos

1 ss sukker

ca. 50 gram smør

Ostekake-røre:

425 gram kremost naturell (5 pakker)

ca. 1 dl sukker

1/2 tsk vanilje essens

2 store egg, lett pisket sammen

ca.1 dl rømme

2 dobbeltpakker med Twix

Mal kjeks helt fin i en food-prosessor. Har du ikke en slik maskin, kan du bruke kniv og hakke kjeksen, men det blir ikke like pent. Ha i 1 ss sukker og bland det sammen. Ha så i smeltet smør og bland litt til.

Ha 1 ss kjeksblanding i hver muffinsform og press det ned, slik at det blir jevnt. Sett det kjølig mens du lager ostekakerøra.

Mix kremost sammen til det blir mykt og glatt. Bland i sukker og vaniljeessens. Pisk 2 store egg lett sammen og ha i røra. Ha så i rømme og mix alt på medium hastighet. Sett røra til side mens du hakker sjokoladen.

Vend hakket Twix inn i røra. Ha røra over i muffinsformene. Stek ved 275 grader celcius i ca. 30 minutter. Avkjøl i formene. La dt stå i kjøleskap natten over før du nyter kakene.

Nam-nam🙂

In English:

Attempt 1: Twix Cheesecakes
Attempt 1 is right. When I first saw these, I thought they
would be fairly simple to make. But 2 things worked
against me today.

1. I do not have a food processor.
2. My oven is pretty nuts, and cooks on
"frying hot" whenever it gets over 225 degrees celcius.

What should have looked like delicate, little cheesecakes,
the kinds that makes your mouth water, looked
more like fishburgers in a cupcake liner..ehem.
They should have looked like the picture on top,
but the result you can see in picture nr.2.

At least they taste good. After cutting of the burned tops.
But I've got a feeling they could taste better.
There will be an attempt 2. I will nail these.
Someday.
You can find the recipe and lots of great
photos here:
Gingerbread Bagels: Twix Cheesecakes