Stikkord

, ,

Jeg leter ofte etter skatter, gjerne gamle skatter, gjerne med sjel og sjarme. Det finnes uttallige sider på nettet hvor man rett og slett kan snuble over slike skatter, Ebay er en av dem. Her tror jeg du kan finne alt det ditt hjerte måtte lyste.

Akkurat denne dagen, da jeg var på leit, var det gamle kjoler som var i fokus. Jeg leita etter flotte kjoler i den sjarmerende 50 talls stilen, med smalt liv og vidt skjørt. Dere kan se det for dere, ikke sant? Jeg snublet over en brudekjole. Det sto at den var håndlaget, i 1940, under 2.verdenskrig. Selgeren fortalte videre at hennes manns bestemor hadde sydd denne til sitt eget bryllup, og de hadde vært gift i 60 år. Sjarmerende, ikke sant? Men så så jeg prisen. Den var satt til $19.99. Utrolig, tenkte jeg. Hvorfor vil noen selge et slikt arvestykke for slikk og ingenting?! Sikkert noe muffens her, men… jeg la inn ett bud. Og jammen vant jeg. Jeg tenkte nok at jeg måtte kjempe litt for å få denne kjolen, men det trengte jeg altså ikke. Så denne kjolen fikk jeg for 200 kr inkl. frakt fra USA. Og jeg kan si dere, jeg er ikke skuffet.

Kjolen er så avgjort håndsydd. Med bittesmå, delikate sting. Fantastiske små knapper, trukket i blondestoff. Små perler til pynt. Kjolen et lengre bak, som vil danne et vakkert slep når man får den på seg. Den er ikke i min størrelse, men det har ingenting å si. Denne kjolen er kjøpt for å bruke til kunstfoto-eventyr i fremtiden og ellers til pynt.

Jeg ser for meg at den kan henge på veggen, på en pen kleeshenger. Kanskje ved siden av et lite, gammelt bord, med blomster og en gammel telefon på. Jeg har bildet klart i hodet, og om jeg får det gjennomført en gang, kan du vedde på at du får se bilde av det. Det kommer til å bli vakkert

Sandra