Jeg har tenkt på dette her så lenge. Jeg har alltid sett for meg at dette her kom til å bli bedårende og søtt, og det ble det🙂

Det går jo fint ann å få kjøpt kakestykker i bakeriet, men hadde det ikke vært morsomt å lage din egen lille bløtkake, fylt og pyntet med det ditt hjerte (eller gane..) begjærte mest den dagen? Det er enkelt, og ser kjempeflott ut. Jeg kan se for meg mange anledninger man kan gjøre dette til. Strikkekveld med venninegjengen. Sommerfest i hagen. Barnedåp. Bryllup. Noe til den du elsker. Du skjønner tegninga, ikke sant?🙂

Om du vil, kan du helt fint kjøpe kakebunn i butikken. Det er enkelt, og den smaker godt. Jeg valgte å bake bunnen selv, fordi jeg fikk en fiks idè om at jeg kunne lage en slags «marmor» effekt, med rød konditor farge. Bare for gøy selvsagt, og fordi det bor en rosa prinsesse i meg😉

Oppskriften til bunnen fant jeg her. Denne siden er det verdt å følge med på, bare så det er sagt. Alt stemmer her!

Kakebunn

115 gram romtemperert smør

3 dl sukker

ca. 5 dl mel

3 tsk bakepulver

ca. 2,5 dl iskaldt vann

1 tsk vaniljesukker

4 eggehviter, pisket stive

Pynt

3 dl kremfløte

1 tsk melis pulver

1 tsk vaniljesukker

Frisker bær og/eller frukt, eller annet godt du føler kan passe🙂

Varm ovnen til 175°C.

Visp smør og sukker hvitt og luftig, Sikt de tørre ingrediensene sammen og tilsett dem sammen med isvann vekselvis i smørblandingen. Vend inn stivpiskede eggehviter. Om du ønsker å lage marmor bunn, del røra i to, og bland i ønsket konditor farge i den ene delen. Mix dem lett før du har dem i bakeforma, det skal være «tydelig» mønster. Jeg har brukt en 24cm bakeform. Stek bunnen ca. 60 minutter. Sjekk med kakenål etterhvert. La kaken avkjøle helt før du fortsetter, ellers får du, som jeg fikk fordi jeg var for utålmodig, «rå-renner» i bunnen når du skjærer i den…

Når bunnen er avkjølt, deler du den i 2, slik at du får to tynnere bunner. Finn et glass eller noe annet som har en passende fasong, i passende størrelse. «Kutt» ut 4 stykker av hver bunn.

Plasser «mini-bunnene» på passende fat, klar for videre dekorering. Pisk kremfløte og sukker sammen til krem. Legg ei god spiseskje med krem på hver bunn. Legg så på den neste bunnen, og legg en ny god spiseskje med krem oppå. Dander med bær eller annen pynt etter ønske.

Kakene ferdig produsert.

Smakte det godt? JA🙂

Tips: Om bærene er sure, legg de sammen og dryss melis over. La det stå ei lita stund, så vil bærene bli søtere. Det passer best med friske bær! Frossne bære blir for bløte og vil renne utover i kremen.😉

Husk at her er det egentlig bare egen fantasti som setter grenser. Jeg ser for meg at å legge marsipan lokk på disse små søtnosene ville vært helt fantastisk! Det må jeg bare prøve en gang. Jeg håper du fikk lyst til å bake nå. Og om du gjør det, og kommer på noe skikkelig godt å fylle disse med, må du si fra! Jeg ønsker meg mange forslag!

God kake-bake-klem,

Sandra

In English:

Adorable cream cakes in miniature!
I've thought about this here so long. 
I have always pictured that this was going to look adorable and sweet, and it did!
You could easily buy the cake base in the store or from your baker,
but I wanted to make a marbled effect in it, using red food coloring.
I can picture a lot of events that these little cakes would
be very suitable for. Babyshower. Wedding. Girls afternoon with knitting and chat.
Summerparty in the backyard. You get the picture, yes?🙂
I found the recipe here, a blog well worth following.

Cake base:
1/2 cup (113 grams) butter
2 cups white sugar
3 1/2 cups flour
1 teaspoon salt
3 teaspoons baking powder
1 1/2 cups ice water
1 teaspoon vanilla
4 egg whites beaten stiff
Add sugar and the butter and beat until light and fluffy.
Sift dry ingredients and add alternately with ice water and flavourings,
beating thoroughly after each addition. Fold in beaten egg whites.
Pour into a greased pan (about 24cm in diameter) and bake at 350 degrees F (175 degrees C)
for about 60 minutes.

Whip cream with 1 teaspoon with vanilla powder and 1 teaspoon of icing sugar.
Cut the cake base in 2, leaving you with 2 thinner bases.
Find a glass or a cake cutter with desireable shape, and cut out 8 small 
bottoms. Layer the bases with cream and berries/fruit/nuts.
Enjoy!🙂